Bugun...


ÖZER ATAÇ

facebook-paylas
Avatar Suyun Yolu
Tarih: 01-01-2023 17:27:00 Güncelleme: 01-01-2023 19:23:00


A V A T A R

SUYUN YOLU

Sinema

Geçen gün birincisinden on üç yıl sonra vizyona giren, George Camero, Jon Landau ikilisinin yönettiği;  David Valdes Richard Banehau  uygulayıcı yapımcılığını üstlendiği altı kişilik öykücünün kaleme aldığı epik bilim kurgu Avatar2 filmini sinemada izlemeye izledim. 

Rahmetli babam gündüzleri matbaada geceleri muhtelif sinemalarda makinistlik yapması; kardeşlerimle ona özlemlerimizi sinemaya yanına giderek gidermememizin yanında onlarca filmin zihnimize nakşedilmesi, bunun da empati  (duygudaşlık) yönümüzde derin kanallar açılmasına sebep olduğunu şimdilerde bu tür vesilelerle daha iyi anlıyorum.     

Sinema, normal algımıza saniyede 24 karenin akışı  ile ulaşan kurgu  yansı sanatı. Son iki yüz yılın en büyük zihin etkileme silahı; ötesi, empati geliştirme ögesi. Sinema tutkunlarında empatinin gelişmiş olduğunu düşünüyorum. Öyle ki  filmlerde tanık oldukları yaşamlara zihinlerinde bağlantı ilmikleri oluşturuyor. Gerçekleşmeyen niyetlerimiz gibi acı ve sevinçleriyle bilinç altımızın raflarında yerlerini alıyor.Tabii bu kolaylık, hızlı yemek türüne indirgenmemeli. Ne yazık ki küresel salgın döneminde milyonlarca insan kapanmak zorunda kaldıkları evlerde, çevrim içi filmlere yönelerek bu sanat dalında oboziteliği ortaya çıkardı.

Hızlı okuma, hızlı yemek, hızlı yürümek, hızlı konuşmak… Bunlar, insan yığınlarının şehir yaşamlarında ayakta kalmak için köklerindeki toplayıcı, avcı güdüsünü  hem türüne karşı kurnazlık ve rekabete  dönüştüren modernizmin dayatmaları.Hazmetmek, tadını  almak, tadını damağında tutmak, zihnin kabul kısmında misafir etmek, lezzete özen göstermek, yaşamayı turnikeye dönüştürmemek; bütün bunlar sakinlik diyarında kaldı. Bedenin yaşlanıp hareketlerin yavaşlamasıyla kaçırılmış hoş deneyimleri geri çağırıp yaşayamıyoruz; namazın kazası  yiten vakte ulaşmıyor. Kısaca sindirerek, kelimeler örüntüsünün ilmiklerine inerek okumak, konuşmak, izlemek, yürümek; misafir edildiğimiz an’ların sofrasında bereketi, lezzeti, hoşnutluğu yaşamaktı tabiatımız. Psikologlar ‘ayırdına varmadığınız binlerce duyumsamayı beynimiz bilinç altımıza istifliyor’, hükmü; bana sinemanın farkına varmadığımız şeylerden daha hakiki izler bıraktığını düşündürüyor.

Filmin teknik yanından ziyade bende çağrıştırdıklarını paylaşmak istiyorum. Tabii bu yüz doksan dakikanın her karesini sindirmiş olmam anlamına gelmiyor. Fakat ‘tetikleme’ dedikleri bu tür uyarılar, uzun zamanlar atıl kalmış her şey ile bağımızı güncelleyebiliyor. Bu yüzden filmin bende öne çıkardığı düşünceleri kısa beş başlık altında paylaşıyorum: Pandora, Melezler, Avatar, Suyun yolu, Seni görüyorum.

Pandora gezegeni

İki film ve devamları Pandora ismi verilen gezegende yaşanması;  planlanan beş serinin tarih aralıkları, kelimesinin anlamına uyum sağlıyor. (1) Kurguda   güneşimizden döt ışık yılı Alpha centuri  A yıldız gezegen sisteminde bir uydu. Pandora ismi mitoloji kaynaklı. Eski Yunan efsanesine dayanıyor. Baş tanrı Zeus, kendisinden ateşi (bilgiyi) çalıp insanlarla paylaşan  Prometeus’u  cezalandırma planının öznesi. Pandora, yani bu tuzak ödül yaklaşımı,  savaş stratejilerinde daima kullanılıyor. Süreç kısaca beş adımdailerliyor:

Birinci adım; Promethous’un kardeşi Epimetheus ilk hedef olarak belirleniyor; tali hedef dolayımı.

İkinci adım; efsaneye göre Zeus’tan çalınan ateş, daha önce insanlara verilmiş; insanlar bununla esenlikli yaşam kurmuşlardı.Fakat bu çok sürmeyip Zeus tarafından tekrar geri alınınca;  Prometeus’un vicdanı  devreye giriyor.  

Üçüncüsü,  tuzak ödül. Zeus, o dönemde insanlığı eril olarak yaratmış; dişil kabiliyet bilinmiyor. O da insanlığa, balçıktan  mamül olağan üstü güzellikte dişi Pandora’yı gönderiyor. Yanına bir vazo (yada kutu) veriyor. Matruşka bebeklerin köklerini burada görebiliriz. Varoluşçuluğu biçimleyen Jean Paul Sartre’nin farklı kimlikler alegorisi  çok yüzlülüğün  neyi kaybettirdiğini anlatıyor.(2)

Dördüncüsü, Tuzak ödül ihtiyacın tam merkezine isabet ediyor; Epimetheus’un sarayına ve gönlüne giriyor. Ardından ikinci matruşka devreye giriyor. Panadora’nın dişil yapısı dışarıda belirsiz bırakma-maya kurgulu olduğundan; kaosun sıkıştırıldığı kavanozu (ya da kutu) açıyor. Kötülük dışarıya çıkıyor. Pandora tekrar kapağı kapatsa da dışarıya çıkan yeryüzünde kalıyor.

Beşinci adım; ‘kale içeriden fethedilir’. İçeride denge bozulunca, dışarısı içerisi gibi oluyor. Artık içeride “steril” ortam yoktur. Kaos, binbir biçimiyle her şeyde potansiyel ve zindedir. Sirayet edeceği yerleride iyi bilmektedir. Diğer taraftan kavanozdan umutta çıkmıştır. Çoğunlukla yanlış yerde durmakta,  kavanozun kapağını tutmaktadır.

*  

Öyküde insanlık 2148 yılına erişmiş, fakat dünyayı yaşanmaz hale düşürmüştür. İnsanlık eski istilacı hoyratlığını artık dünya ötesi gezegenlere taşıyacaktır.Dünyayı devletler yerine şirketler yönetmektedir.Şirketlerin fonladığı ortak güvenlik müdahale güçleri sanayi ile eşgüdümlü çalışmaktadır.

 Pandora gezegeni tüm bakir görünüşü, rezervleriyle talancı şirketlerin iştahını kabartmış; filmin birinci kısmında tamamlanamayan istila, ikinci kısmında yeni yöntem ve teknolojiyle  tekrar başlamıştır.

*

Bu gezegen özelliği içindeki varlıkla birebir  duygusal (ruhsal) bağlaşık olması; gezegendeki canlıların yaşaması kendi gelişmişliğinin göstergesi. Onların sevinci, kederi, beslenmesi, ölümü;hepsi,  gezegene ait görüntülerin birim pozları.   

Bir dağ düşünün; önce lavlar cevheriyle yüksek sıcaklıkta yüzeye çıkıyor; çıktığı çevreye yayılıyor, birikiyor.  Ardından binlerce yıl soğuduktan sonra dağlar, çukurlar oluşuyor. İçindeki cevher, mineraller atmosferin etkisiyle organizmaya dönüşüp, yüzeye giysiler biçiyor. Dağların üstünde ne varsa  dağa dahil ve onunladır. Dünyamızda insanlık dahil olmanın kıymetini giderek yitirmektedir. Bu süreç  insanlığı hem çevreye hem de kendine karşı tedirgin etmekte,  kaygı çukurları kazıp, içlerinde  kaos birikmesine sebep olmaktadır. Gezegende dışta olan, insanın zihninde oluyor; bu aynanın  ters etkisine benziyor.

*

Bu bağlamda Leonardo Da Vinci’nin deyişini hatırlayalım: “insan bakış açısını yeterince  değiştirdiğinde, her şeyin birbirine olağan üstü bağlandığını görecektir.”

Pandora kendi yıldız sisteminde bulunan gezegenlerle tekâmülünü sürdürürken; olası ihtiyaçlar ve riskler için içlerindeki cevherini ve üstündeki canlıların olanaklarını kullanıyor. Belki sergilediği cazip görüntü ile iştahını kabarttığı istilacı insanlığı kullanacak; çünkü akıl, insanlıkta tekel değil. Dünyamızın üstündeki hoyratlığa;  iklim değişikliği, sert atmosferik olaylar, depremlerle cevap vermesi küresel bencilliğe ihtar olarak yetmez mi?

Pandora, bakir Amazon ormanları gibi ilelebet sakin kalamayacağına; dünyanın nasıl bir hale düştüğüne ‘çevrim içinden’ öğreneceğine; insanlığın onu gözüne kestirdiğini bileceğine göre   gerekli hazırlığı yapıp, önlemler alacaktır. İşte insan nagi melez kartı  burada devreye giriyor.

Melezler

Anlamı, kolaycılar için ‘kırma’; aslı, farklı ırklara mensup ana ve babadan doğan katışık veya karışık olan. (3) Bu başlık filmin çekirdeğinin ikinci katmanını oluşturuyor. Filmin birinci katmanında Pandora gezegeni var. Tabii gezegende oluşacak melezlerin sebebini Pandora’nın marifeti olduğunu bilelim.

Filmin birinci bölümde  Jake, Neytri  aşkını oluşturan koşulları, gezegenin daha somut ifadeyle ruhlar ağacının (4)Jack’ın avatarına yaptığı “kıyak” ile sağlandığını hatırlayalım. Gezegenin yıldız kümesinin dışındaki  gezegenlere yönelik saklamadığı (!)cazibesi,  onun gelecekte olası riskli dönemlere karşı alacağı önlemlerle ilgili olmalı. Şunu biliyoruz; evren, bize göre bilinmez dolayımlı etkiler üreterek gelişiyor.

*

Melezler, kaostan çıkış umududur; tıkanıklığın, çaresizliğin, yıkıcı hazlığın etkisini kıracak unsurlardır. Fakat mevcut açmazların oluşturacağı çukur ve setleri aşacak melezler kolay oluşmuyor;  bu yolda çokça riskli, kötücül,  eğreti durumlar oluşacaktır. Bu rağmen gelişim tıkayamayacak; koşullar yol açıcı melezleri  ortaya çıkaracaktır.

Bütün öykü dünyadan Pandora gezegenine gelen maden şirketi güvenlik ve arama görevlilerinin; hoyrat talancı tutumları sebebiyle çatıştıkları Navi isimli halkı; yatıştırmak için eski asker jake Sully in hayatını kaybetmiş ikiz kardeşine göre tasarlanmış navi avatarına bağlanması ile başlamıştı. Daha sonra jake Ruhlar ağacının da yardımıyla taraf değiştirir; vicdanı bencil göreve tercih eder.  İnsan Navi  melezliği  (innav) böyle başlar.  (5)

Bu filmde melez Jake, Neytri ile  çocukları olur, Sully ailesi kurulur. Böylece gezegeni insan istilacılarının hoyratlığına karşı koruyacak nesil oluşmuştur. Bundan böyle Sully’lerin bileşkesi  “aile kalemizdir,” ritüeli olmuştur. Yine de ikinci istiladan bir yıl sonra  işler karışır. Çünkü ikinci istila güvenliği komutası navi avatarlardan oluşmuştur. Şirketin Avatar projesini sekteye uğratan Jake’ı ortadan kaldırmak  güvenliğin birincil görevdir.    

Avatar

Hint mitolojisi,  tanrıların  yer yüzünde inip,  görünür biçimlere girmesine avatar diye anlatır. (6) Ruhlar için bedenler, operatörler için mekanik makineler, yazılımlar için yapay zekalar; çöller için develer, denizler için balıklar, yalçın dağlar için yırtıcı kuşlar; uluslar için devletler; partiler, sivil toplum örgütleri; hatta bayraklar, hepsi içlerindeki irade ve yaşanmışlıklar için avatardır. 

Devamında sözler, sözlerin işaretleri olan kelimeler semboller  üstlerine değer giydirdikçe  avatarlaşır. Sonra insanlık onları savaştırırken; kendisine, nesline ve bütün canlılara eziyet eder. Henüz tamamlanmış Dünya Futbol şampiyonasında yarışan güçlü takımların renkleri, zaman zaman yıldız oyuncuları temsil ettiği takımların tüm tarihlerinin  avatarıdır. 

*

Bu noktada maske ile avatar arasında farkı düşündüm.

-“ İkisi de varlığın kendisi değil,” cevabı yüzeysel olur.  

Avatarda “iç dış” birdir; aldatma hiçbir zaman yoktur. Avatar,  amaç ve düşünceye uygun samimi biçimlenmeyken; maske,  aldatmaya dönük, eğreti  protezdir.

Demek ki dürüstlük ve samimiyet avatar ile maske arasındaki farktır. Toplumsal ilişkilerde tüm avatarlar, halkın önünde daima samimiyet testinden geçer. Büyük inançlar oluşturan avatarlar; samimiyet testlerinde kırıldıklarında maskeye, aldatıcıya dönüşmeleri ve sahiplerine ağır bedeller  yüklenmesi sürpriz olmaz; tarihte bir çoktur.

Pandora gezegenindeki navilere, insanlar için neredeyse mucize bedenlerine  değinmek istiyorum. Kurgudaki mavi tenli esnek kedimsi  varlıklara özenmemek elde değil. Öyle bir bedende yaşamanın hazzını film daima önde tutuyor. Yedi metre civarında boyları, kedigil biçimli mavi tenleri, esnek, yüksek karbon esaslı iskelet; tırmanmada, sıçramada, trapez hareketlerde ayakları ve bedeni  dengeleyen omurga uzantısı estetik kuyruk… çok etkili.

*

Navi ırkının mavi tenli olması,(7) yapımcının renk tercihi olarak açıklansa da “mavi kan”  hassasiyetimize dokunuyor. Fakat bu dokunuş sempati esaslı. Öyle bir bedende yaşamak, izleyicilere ileri teknoloji otomobil veya  uçakkullanma konforu ötesi hazlar vaad ediyor.

Diğer taraftan MS 2014 yıllarında insanlık; buldozer, vinç, greyder türü protezlere ancak ulaşmış. Tabi geriliğin sebebi çok açık:  bilimi savaş arabasına bağlamak; hükmetme virüsünden başka bir tutum da bekleyemeyiz. Oysa doğa, insanlığın gelecekteki geliştireceği tüm teknolojiyi, biyolojik olarak çoktan var edip  işlevsel kılmış. Madem evrenin kuşatmasındayız; kuşatıcı, daima insanlıktan ileride biçimler oluşturacaktır; hem de insan gibi talan ederek değil; işini doğal süreçlerle, “kendiliğinden” yapmaktadır.  Bu bağlamda medeniyetler için insanlığın avatarı diyebilir miyiz; siz karar verin.

Suyun yolu

Dünyamızın %71 sularla kaplı. Bu miktar, beklenen büyük iklim olayları için yaşamsal  risk oluşturuyor. Fakat korkulan noktada durup düşündüğümüzde hortum içinde zarar görmeden kalmış olacağız. Büyük okyanusların içi insanlığın ikinci medeniyeti olabilir. Deniz bilimciler şimdiden insanlığın suda yaşam kurma araştırmalarını hızlandırmış durumda.Beş altı metre derinlikte yüzerken   vücut hareketiyle yüzeyden hava sağlayıcı gelişmiş şinorkel  (Exolung), Hidrofobik zarlı dalan böceklerden esinlenilmiş giysiler, çevresindeki suda bulunan havayı solutabilir amfibiyo giysiler…Bilim nerede karmaşık sorunla karşılaşsa; doğa esini ile (biyometrik kıyas) çıkış arıyor.  İklimsel tehlikeler için belki sonsuz uzayda yeni dünyalar aramak yerine, bulunduğumuz gezegene intibak yeteneğimizi genişletecek  teknolojiler aramak daha gerçekçi olabilir.

Ormanı terk etmek zorunda kalan Sully ailesi, çok uzaklarda okyanusun bağrında balıkçı/resif navilere sığınır.  Burada orman yaşamının suya evrilişini izliyoruz. Bunu sağlayan Avatar’ın navilerler bağlaşık aklı. Sully’lerin okyonusa çabuk intibakının perde arkasında ”görünmeyen el” gezegenin vicdan yazılımlı çevrim içi işleyişidir. Resiflerde yaşayan balıkçı navileri  kolları ayakları kuyrukları yüzgeçimsi gelişim sağlamıştır. Bu yüzden orman navileri çin tutunmak zordur; fakat Sully ailesi artık melez yani gezegenin geleceğini temsil etmektedir; “yardımı” hak etmişlerdir.

*

Su her şeydir;  dışımızda ve içimizdedir,” bu söz balıkçı navilerin Suyun Annesi ile  kurduğu bağı özetliyor. Tüm deniz canlıları, sayısız biçimler ve  renklerde; muhteşem görsel ziyafet sunuyor. Kızıl deniz mercanlarına dalan dalgıçlar bilir;görmenin ötesinde hazlar yaşatıyor. Çölün yanında muhteşem renklerden oluşmuş mercanlar; suyun yüzeyinde şnorkel ile yüzerken her ikisine bir boyun  bakabilmek büyük bir lütuf… Bu lütuf,  aklı kalbiyle uyumlu çalışanlara,  adeta şunu fısıldıyor: “dahası var!.”   

Avatar filmi her sahnesinde bu ve benzerlerini kare kare işliyor. Deniz canlılarını düşünün hepsinin biçim ve işlevinden oluşan medeniyetler, otonomlar hayal edin. Suyun kıyısı, suyun üstü suyun dibi ;  balıklar, bitkiler, Naviler  doğal  uyum içinde, basit ihtiyaçlarını karşılarken,  İyiliğe adanmış  insanlara vadedile w1 cennetleri deneyimliyorlar.

Ormanda Omatikaya klanından ayrılan Sully’ler, birkaç yüz kilometre ötedeki okyanus resiflerinde yaşayan Metkayine klanının Ava’atlu köyüne giderler. Resif halkına sığınma talepleri tereddütle karşılansa da  talancı şirketin kovulmasındaki liderlikleri hatırına kabul edilirler.  Fakat  oradaki sakin yaşam kursaklarında kalır; tüm resif navileri, Jake’in bulunması için  şiddet görür. Çatışma yeniden kaçınılmaz olur. 

*

Talancı teknoloji bu sefer yok olmakta olan dünyadan geri kalan insanlığı taşımak için pandoraya iniyor. Hemen dev ulaşım limanı inşa ediyorlar. Öncü maceraperestler gezegende kıymete değer ne varsa, yaşamından koparıp barkodlamaya koyuluyor. Gezegenin en gelişmiş beyni yine balina benzeri tutkun’lardır. Onlar okyonus ruhunun avatarıdır. Resif navileriyle ruh eşliği kurarak; bütünleşik bağ kurmaları resif halkının en büyük mutluluğudur.

Uçak gemisini andıran büyüklükte deniz anası formunda  otomasyon avcı gemileri ile tutkun öldüren şirketin deniz gücü bu sefer jake ve ailesi için  insan navi askerlerine hizmet verir. Tutkun’ların olağan üstü irilikleri ve gelişmiş beyinlerinin onlara gezegenin barış elçileri kılsa da  avcılardan kurtulamazlar. Şirketin avcıları, gemi büyüklüğünde gezegenin en akıllı, barışçıl canlısı tutkun’ları öldürüp; beyinlerinden iri şırıngayla çektikleri piyasa değeri pek yüksek yarım litre gençleştirici sıvıyı, vinçlerle açılmış balığın ağzında şampanya şişesi gibi havaya kaldırarak kutlarken; izleyicilere  dünyamızdaki benzer avların bayağı amaçlarını  “oralardan” gösteriyor.

“Seni görüyorum”

Filmin yol gösterici ifadelerinden biri de  karartılmış hakikatleri göremeyenlere direnen,  onların ortaya çıkarılmasını sağlayan Navi’lere, diğerlerinin “seni görüyorum,” ifadesini kullanmaları. Buradaki “görme” ifadesi, algı (önyargı, telkin, dezenformasyon) karanlığının aşılması anlamında çok isabetli duruyor.

Bu filmin sinemada izlenmesini herkese önermek aydın görevi olmalı; yanı sıra başta genç tarikçilerin izlemesini isterim; onların anlam ve hayal dünyasına büyük katkılar sağlayacağına inanıyorum.    

 Açıklamalar:

(1) Filmin senaryosu (öyküleme) kollektif çalışma ürünü; Cameron’un yanında Rick Jaffa, Amanda Silver, JoshFriedman, Shane Salerno üretişimi.Temel esin kaynağı Isac Asimov. Yapımcı film dünyasında evrimin öncülüğünü yapıyor. Gösterime giren ikinci ile üçüncü aynı zamanda bitmiş durumda; üçüncü filmin gösterimi 2024'te planlanmış. 1500 sahifeyi geçen kurgu beş seri filmi tamamlayacak zenginlikte olduğu şüphe götürmez. Fakat teknolojinin gelişimi her zaman emeğe saygı göstermiyor; çünkü sermayenin içinde, “fırsattan”, güçten doğan vebal var. Bu yüzden çevrim içi emek her zaman korsanlar tarafından kırılabiliyor. Hem teknolojinin yaygınlığından oluşan  emek hırsızlığını önleme; hem de gelişen teknolojik olanakları devam filmlerinde kullanmak için gösterim zaman ayarları yapılmış. Serinin dördüncüsü 18,12.2026; beşincisi 22.12.2028  gösterim için planlanmış.

(2) Jean Paul Sartre bireylerin toplumsal ilişkilerde tutunmak için temas ettiği kişilerde bıraktığı izlenimlerin, kendine dayatılmasıyla farklı kimliklere büründüklerini, bunun en büyük modern yük olduğunu anlattığı çalışmasında önerdiği çıkış yolu; “kimseyi mutlu etmek için kimliğini değiştirme, kendin ol; ki kendine yabancılaşma çukuruna düşmeyesin.” 

(3) Melez; Arapça, Farsça ve Akad dillerinde ortak kullanımda bir kelime. Eski Yunancada  melas(siyah, koyu; uğursuz) kaynaklanma-mıştır.Arapçada siyah eswed kelimesi kullanılıyor. İngilizce, Fransızca melange; dokularda renk fazlalığı  İngilizce melanism. Yine eski Yunanca melan(kara), kholi (safra); melankholia (karışık duygular, kara sevda); molos( toprak kireç karışık taş kırıntısı, yapı döküntüsü); melas (karışık, bulantılı su).Fransızca melasse(şekerli bulamaç); Anadoluda maloz sözü de kullanılmıştır.

(4) Filmin birinci kısmındaki “Ruhlar Ağacı”, ikinci kısmında‘Denizin Annesi” olarak işlev görüyor. Tıpkı bedenimizdeki şakralar gibi.Nasıl dünyamızda yedi fermuar yerküreyi dağların üstünde yüzdüğü  mağmaya karşı dengede tutuyor; nasıl yeryüzünde beta siklon alanlarında tapınaklar inşa edilmiş ise Pandora gezegeninde vicdanın yoğunlaştığı noktalar kurgulanmış.

(5) İnsan ve Navi birleşimi, filmin birinci bölümünün sonlarına doğru ormanın vicdanını temsil eden Ruhlar ağacı “eliyle”, Omatikaya klanının katıldığı ritüelle gerçekleşir. Yani Panadora’daki ilk melez, ruhani müdahale eseridir. Melez için innav kelimesini Sümer tabletlerinde geçen dünyamızı 450 bin yıl önce ziyaret etmiş Anunnaki’lere ve dünya kızlarından doğan çocuklarına gönderme için kullandım.

(6) Avatar; kelime Sanskritçe ava (aşağı), tar (iniş) anlamına gelen sözcüklerin oluşmuş kelime. İnilen yerde hava, ateş, su, toprak türevlerinin biçimleri avatarları oluşturuyor; her biçim indiği dönemin yüksek ihtiyaçlarını, büyük sorunlarını çözme gücü ve liyakatiyle donanmış oluyor. MÖ 1500 döneminde Hint Veda’larında avatarlar merkezinde oluşan göksel olaylar, kutsal prensipler  anlatılıyor.

(7) Pandora gezegenindeki hakim ırk olan mavi tenli kuyruklu Naviler, konuştuğu dil senaryo için Avustralya yerlilerinden esinlenerek yapay zeka tarafından oluşturulmuş. Navi kelimesi, çok bilinen navigasyon gelimesine kökünü andırıyor. Latince Navigare (gemi ile yolculuk), Navi (gemi) anlamı olarak biliniyor. 

 




FACEBOOK YORUM
Yorum

YAZARIN DİĞER YAZILARI

YAZARLAR
ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
SON YORUMLANANLAR
HABER ARŞİVİ
HAVA DURUMU
PUAN DURUMU
Takım O G M B A Y P AV
1 Galatasaray 33 29 1 3 77 21 90 +56
2 Fenerbahçe 33 27 1 5 87 30 86 +57
3 Trabzonspor 33 17 12 4 56 43 55 +13
4 Beşiktaş 33 15 12 6 44 38 51 +6
5 Başakşehir FK 33 14 12 7 44 38 49 +6
6 Çaykur Rizespor 33 14 13 6 43 49 48 -6
7 Kasımpaşa 33 13 13 7 55 59 46 -4
8 Antalyaspor 33 11 10 12 38 38 45 0
9 Alanyaspor 33 11 10 12 43 46 45 -3
10 Sivasspor 33 11 10 12 40 45 45 -5
11 Adana Demirspor 33 9 10 14 49 44 41 +5
12 Samsunspor 33 10 14 9 37 43 39 -6
13 MKE Ankaragücü 33 8 12 13 40 43 37 -3
14 Kayserispor 33 10 13 10 37 47 37 -10
15 Konyaspor 33 8 13 12 34 47 36 -13
16 Gaziantep FK 33 9 17 7 37 50 34 -13
17 Fatih Karagümrük 33 8 16 9 37 42 33 -5
18 Hatayspor 33 7 14 12 37 46 33 -9
19 Pendikspor 33 7 17 9 37 68 30 -31
20 İstanbulspor 33 4 22 7 26 61 16 -35
Takım O G M B A Y P AV
1 Eyüpspor 31 22 6 3 70 27 69 +43
2 Göztepe 31 19 6 6 54 19 63 +35
3 Çorum FK 31 16 8 7 52 31 55 +21
4 Sakaryaspor 31 15 7 9 45 31 54 +14
5 Bodrumspor 31 14 7 10 39 21 52 +18
6 Kocaelispor 31 15 9 7 45 35 52 +10
7 Bandırmaspor 31 12 8 11 46 27 47 +19
8 Gençlerbirliği 31 12 8 11 37 30 47 +7
9 Boluspor 31 13 10 8 28 32 47 -4
10 Erzurumspor FK 31 11 9 11 28 27 41 +1
11 Ümraniyespor 31 10 14 7 34 42 37 -8
12 Manisa FK 31 8 11 12 38 37 36 +1
13 Keçiörengücü 31 9 13 9 28 38 36 -10
14 Şanlıurfaspor 31 8 13 10 28 33 34 -5
15 Tuzlaspor 31 8 14 9 32 46 33 -14
16 Adanaspor 31 9 17 5 24 44 32 -20
17 Altay 31 5 23 3 14 70 15 -56
18 Giresunspor 31 2 25 4 13 65 7 -52
Takım O G M B A Y P AV
1 Esenler Erokspor 34 24 5 5 76 29 77 +47
2 Van Spor FK 34 23 5 6 57 33 75 +24
3 Bucaspor 1928 34 20 5 9 51 24 69 +27
4 1461 Trabzon FK 34 19 6 9 64 35 66 +29
5 Yeni Mersin İdman Yurdu 34 16 8 10 47 29 58 +18
6 Ankaraspor 34 15 8 11 42 32 56 +10
7 Karacabey Belediye Spor 34 13 10 11 40 32 50 +8
8 Ankara Demirspor 34 14 15 5 37 38 47 -1
9 Beyoğlu Yeniçarşıspor 34 13 14 7 42 36 46 +6
10 Kırklarelispor 35 11 13 11 32 38 44 -6
11 Diyarbekir Spor 34 11 14 9 36 37 42 -1
12 Altınordu 34 10 13 11 40 34 41 +6
13 Hes İlaç Afyonspor 34 10 13 11 24 34 41 -10
14 Serik Belediyespor 34 10 14 10 29 37 40 -8
15 Nazilli Belediyespor 35 11 16 8 38 57 38 -19
16 Zonguldak Kömürspor 34 9 17 8 35 54 32 -19
17 Kırşehir Futbol SK 34 5 21 8 32 68 23 -36
18 Bursaspor 34 5 21 8 24 62 20 -38
19 Adıyaman FK 34 3 24 7 24 61 16 -37
Takım O G M B A Y P AV
1 Kepezspor FAŞ 27 21 2 4 63 16 67 +47
2 Aliağa Futbol A.Ş. 27 18 0 9 54 15 63 +39
3 Ayvalıkgücü Belediyespor 27 14 6 7 39 25 49 +14
4 İnegöl Kafkas GK 27 13 6 8 35 26 47 +9
5 52 Orduspor FK 27 13 7 7 39 28 46 +11
6 Edirnespor 27 13 9 5 45 27 44 +18
7 K.Çekmece Sinopspor 28 10 10 8 41 31 38 +10
8 Mardin 1969 Spor 27 11 11 5 36 32 38 +4
9 Artvin Hopaspor 27 9 11 7 33 28 34 +5
10 Karabük İdmanyurdu Spor 27 10 13 4 26 43 34 -17
11 Talasgücü Belediyespor 27 9 14 4 30 42 31 -12
12 Kırıkkalegücü FK 27 8 14 5 28 36 29 -8
13 Gümüşhanespor 27 4 13 10 23 45 22 -22
14 Malatya Arguvanspor 27 3 20 4 18 53 13 -35
15 Tarsus İdman Yurdu 27 2 22 3 19 82 9 -63
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 26/04/2024 Adana Demirspor vs Galatasaray
 27/04/2024 Kasımpaşa vs Samsunspor
 27/04/2024 Sivasspor vs Konyaspor
 27/04/2024 Fenerbahçe vs Beşiktaş
 27/04/2024 Hatayspor vs Başakşehir FK
 28/04/2024 Alanyaspor vs İstanbulspor
 28/04/2024 Pendikspor vs Kayserispor
 28/04/2024 Çaykur Rizespor vs MKE Ankaragücü
 28/04/2024 Trabzonspor vs Gaziantep FK
 29/04/2024 Fatih Karagümrük vs Antalyaspor
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 28/04/2024 Adanaspor vs Manisa FK
 28/04/2024 Boluspor vs Altay
 28/04/2024 Erzurumspor FK vs Çorum FK
 28/04/2024 Giresunspor vs Sakaryaspor
 28/04/2024 Göztepe vs Gençlerbirliği
 28/04/2024 Keçiörengücü vs Ümraniyespor
 28/04/2024 Kocaelispor vs Bandırmaspor
 28/04/2024 Şanlıurfaspor vs Eyüpspor
 28/04/2024 Tuzlaspor vs Bodrum FK
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 28/04/2024 Diyarbekir Spor vs Bursaspor
 28/04/2024 Ankaraspor vs Nazilli Belediyespor
 28/04/2024 Esenler Erokspor vs Adıyaman FK
 28/04/2024 Hes İlaç Afyonspor vs Bucaspor 1928
 28/04/2024 Karacabey Belediye Spor vs Altınordu
 28/04/2024 Van Spor FK vs Ankara Demirspor
 28/04/2024 Yeni Mersin İdman Yurdu vs Beyoğlu Yeniçarşıspor
 28/04/2024 Zonguldak Kömürspor vs Kırşehir Futbol SK
 28/04/2024 1461 Trabzon FK vs Serik Belediyespor
 28/04/2024 Ankaraspor - Nazilli Belediyespor Ankaraspor ligde evindeki son 17 maçında hiç kaybetmedi  Ankaraspor yenilmez
 28/04/2024 Esenler Erokspor - Adıyaman FK Adıyaman FK ligdeki son 19 maçında hiç kazanamadı  Esenler Erokspor yenilmez
 28/04/2024 Van Spor FK - Ankara Demirspor Van Spor FK ligde evindeki son 9 maçını kazandı  Van Spor FK kazanır
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 27/04/2024 Aliağa Futbol A.Ş. vs Kırıkkalegücü FK
 27/04/2024 Artvin Hopaspor vs 52 Orduspor FK
 27/04/2024 Ayvalıkgücü Belediyespor vs Edirnespor
 27/04/2024 Gümüşhanespor vs Kepezspor FAŞ
 27/04/2024 Malatya Arguvanspor vs Talasgücü Belediyespor
 27/04/2024 Mardin 1969 Spor vs İnegöl Kafkas GK
 27/04/2024 Tarsus İdman Yurdu vs Karabük İdmanyurdu Spor
GAZETEMİZ

Web sitemize nasıl ulaştınız?


HABER ARA
YUKARI